{"id":1709,"date":"2023-12-14T12:02:49","date_gmt":"2023-12-14T10:02:49","guid":{"rendered":"https:\/\/nowy-targ.test.znp.edu.pl\/?p=1709"},"modified":"2023-12-19T14:56:42","modified_gmt":"2023-12-19T12:56:42","slug":"d-z-i-e-k-u-j-e-m-y","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/nowytarg.znp.edu.pl\/d-z-i-e-k-u-j-e-m-y\/","title":{"rendered":"D Z I \u0118 K U J E M Y ! ! !"},"content":{"rendered":"
Ochrona system\u00f3w demokratycznych oznacza aktywne wypowiadanie si\u0119, zainteresowanie sprawami publicznymi, walk\u0119 o w\u0142asne prawa oraz prawa kole\u017canek i koleg\u00f3w, a tak\u017ce uczennic i uczni\u00f3w. Najbardziej skuteczne sposoby na popraw\u0119 losu naszych uczennic i uczni\u00f3w, popraw\u0119 kondycji naszego zawodu oraz rozw\u00f3j lokalnych spo\u0142eczno\u015bci to dzia\u0142ania zbiorowe za po\u015brednictwem demokratycznych, niezale\u017cnych zwi\u0105zk\u00f3w zawodowych.<\/em><\/p><\/blockquote>\n
Susan Hopgood i Fred van Leeuwen \u201e25 lekcji o edukacji i demokracji\u201d<\/p>\n
Nauczyciele i Nauczycielki, Pracownicy i Pracowniczki o\u015bwiaty i nauki, zrobili\u015bcie to!<\/strong><\/em><\/p>\n
Dzi\u0119ki zaanga\u017cowaniu Nauczycieli, Nauczycielek, Pracownik\u00f3w i Pracowniczek wszystkich szczebli edukacji (od przedszkoli po uczelnie) dokonuje si\u0119 zmiana, na kt\u00f3r\u0105 czekali\u015bmy od kilku lat. Edukacja przesta\u0142a by\u0107 tylko tematem rozm\u00f3w w domach i w pokojach nauczycielskich, a sta\u0142a si\u0119 jedn\u0105 z najwa\u017cniejszych kwestii spo\u0142ecznych w Polsce. <\/p>\n
Ufamy, \u017ce ko\u0144czy si\u0119 czas pogardy do nauczycieli, czas hejtu i nagonek.<\/p>\n
Oczekujemy, \u017ce edukacja stanie si\u0119 przedmiotem merytorycznej rozmowy w Parlamencie i rz\u0105dzie. Liczymy na to, \u017ce wsp\u00f3lnie przyst\u0105pimy do rozwi\u0105zywania problem\u00f3w polskiej szko\u0142y.<\/p>\n
Wszyscy, kt\u00f3rzy w ostatnich latach protestowali przeciwko pseudoreformom w edukacji, przeciwko niszczeniu statusu zawodowego nauczycieli, kt\u00f3rzy proponowali konkretne rozwi\u0105zania i anga\u017cowali si\u0119 w dzia\u0142ania zwi\u0105zkowe, obywatelskie i edukacyjne, przyczynili si\u0119 do zmiany!<\/p>\n
Nauczyciele i Nauczycielki, Pracownicy i Pracowniczki o\u015bwiaty i nauki<\/em>!<\/strong><\/p>\n
Od 2016 roku: <\/p>\n
\n
- brali\u015bcie udzia\u0142 w licznych demonstracjach i pikietach ZNP, <\/li>\n
- protestowali\u015bcie na ulicach Warszawy oraz wielu innych miast i miasteczek cz\u0119sto w czasie deszczu i mrozu, <\/li>\n
- zbierali\u015bcie podpisy pod obywatelskimi inicjatywami,<\/li>\n
- uczestniczyli\u015bcie w dw\u00f3ch strajkach pracownik\u00f3w o\u015bwiaty (2017, 2019), najliczniej w tym z kwietnia 2019 roku, kt\u00f3ry by\u0142 d\u0142ugi, trudny i bolesny m.in. ze wzgl\u0119du na zorganizowan\u0105 \u201efal\u0119 hejtu\u201d, jak wyla\u0142a si\u0119 w\u00f3wczas na nasze \u015brodowisko,<\/li>\n
- walczyli\u015bcie z k\u0142amliwymi informacjami rozpowszechnianymi przez w\u0142adze na temat nauczycieli, czasu pracy, zarobk\u00f3w i ZNP.<\/li>\n<\/ul>\n
Bywa\u0142o trudno, by\u0142y chwile zw\u0105tpienia i rozgoryczenia, ale cz\u0142onkowie naszej organizacji nie poddawali si\u0119! Dzia\u0142ania ZNP nie ogranicza\u0142y si\u0119 wy\u0142\u0105cznie do protest\u00f3w. Polega\u0142y tak\u017ce na wypracowaniu konstruktywnych, merytorycznych projekt\u00f3w i na wsp\u00f3\u0142pracy z wieloma edukacyjnymi \u015brodowiskami. <\/p>\n
W ostatnich latach Zwi\u0105zek przedstawia\u0142 w\u0142asne propozycje rozwi\u0105za\u0144 legislacyjnych i inicjatyw ustawodawczych, opiniowa\u0142 projekty akt\u00f3w prawnych, aktywnie uczestniczy\u0142 w procesie tworzenia prawa w Parlamencie zg\u0142aszaj\u0105c poprawki w Sejmie i Senacie, wsp\u00f3\u0142pracowa\u0142 z parlamentarzystami demokratycznej opozycji oraz z licznymi \u015brodowiskami edukacyjnymi, ujawnia\u0142 i nag\u0142a\u015bnia\u0142 nieprawid\u0142owo\u015bci, a przede wszystkim broni\u0142 nauczycieli i pracownik\u00f3w.<\/p>\n
Ostatnie lata pokazuj\u0105, \u017ce nawet w bardzo trudnych warunkach nauczyciele i pracownicy edukacji maj\u0105 realny wp\u0142yw na przysz\u0142o\u015b\u0107! <\/strong><\/p>\n
Dzi\u0119kuj\u0119 za Wasze zaanga\u017cowanie! <\/p>\n
S\u0142awomir Broniarz \/-\/<\/p>\n
Prezes ZNP<\/p>\n
<\/p>\n
PROTESTY, PROPOZYCJE I DZIA\u0141ANIA ZNP (wersja skr\u00f3cona kalendarium)<\/strong><\/p>\n
2016 rok<\/strong><\/p>\n
\n
- pierwsze du\u017ce protesty ZNP, nauczycieli, pracownik\u00f3w i rodzic\u00f3w przeciwko zapowiedzi likwidacji gimnazj\u00f3w pod has\u0142em \u201eSTOP reformie edukacji\u201d,<\/li>\n
- uruchomienie wsp\u00f3lnej koalicji \u201eNIE dla chaosu w szkole\u201d,<\/li>\n
- pikiety protestacyjne przed 16 urz\u0119dami wojew\u00f3dzkimi, Pa\u0142acem Prezydenckim, Sejmem i MEN,<\/li>\n
- 50-tysi\u0119czna manifestacja ZNP w Warszawie (19.11),<\/li>\n
- zebranie ponad 250 tysi\u0119cy podpis\u00f3w w obronie ustroju szkolnego i gimnazj\u00f3w<\/li>\n<\/ul>\n
2017 rok<\/strong><\/p>\n
\n
- zebranie prawie miliona podpis\u00f3w pod wnioskiem o przeprowadzenie referendum ws. reformy edukacji (\u201eReferendum szkolne\u201d),<\/li>\n
- jednodniowy strajk pracownik\u00f3w o\u015bwiaty (31.03),<\/li>\n
- akcje protestacyjne przeciwko likwidacji gimnazj\u00f3w,<\/li>\n
- protest ZNP w obronie autonomii zawodu nauczyciela i godnych zarobk\u00f3w (\u201eNasza Karta to nasze prawa\u201d).<\/li>\n<\/ul>\n
2018 rok<\/strong><\/p>\n
\n
- protesty ZNP w obronie statusu zawodowego i wzrostu p\u0142ac (\u201eAnna Zalewska niszczy status zawodowy nauczycieli\u201d),<\/li>\n
- Og\u00f3lnopolska Manifestacja pracownik\u00f3w o\u015bwiaty pod has\u0142em \u201eMamy do\u015b\u0107!\u201d przed MEN (21.04),<\/li>\n
- og\u00f3lnopolska kampania spo\u0142eczna ZNP \u2013 bilbordy \u201ePensja nauczyciela sta\u017cysty wynosi 1751 z\u0142\u201d w ponad 50 miastach Polski,<\/li>\n
- Og\u00f3lnopolska Akcja Protestacyjna Pracownik\u00f3w O\u015bwiaty ZNP ws. niskich p\u0142ac.<\/li>\n<\/ul>\n
2019 rok<\/strong><\/p>\n
\n
- fiasko rozm\u00f3w z MEN ws. wzrostu wynagrodze\u0144,<\/li>\n
- decyzja ZNP o wej\u015bciu w sp\u00f3r zbiorowy,<\/li>\n
- og\u00f3lnopolski strajk 74 proc. szk\u00f3\u0142, przedszkoli i plac\u00f3wek (od 8 kwietnia)<\/li>\n
- podpisanie przez rz\u0105d \u201ezdradzieckiego\u201d porozumienia z o\u015bwiatow\u0105 \u201eS\u201d w przeddzie\u0144 strajku, hejt w czasie protestu, zawieszenie strajku,<\/li>\n
- przedstawienie przez ZNP programu \u201eSzko\u0142a na sz\u00f3stk\u0119\u201d (postulaty: wzrost nak\u0142ad\u00f3w na edukacj\u0119 do 5% PKB, odchudzenie podstaw programowych, kszta\u0142cenie umiej\u0119tno\u015bci zamiast nauki pami\u0119ciowej, zmniejszenie biurokracji, zwi\u0119kszenie autonomii szk\u00f3\u0142 i nauczycieli, wzrost wynagrodze\u0144),<\/li>\n
- debata edukacyjna w Warszawie i \u201ePorozumienie na rzecz edukacji\u201d z organizacjami pozarz\u0105dowymi,<\/li>\n
- uruchomienie akcji protestacyjnej w formie protestu w\u0142oskiego.<\/li>\n<\/ul>\n
2020 rok<\/strong><\/p>\n
\n
- pandemia: zamkni\u0119cie szk\u00f3\u0142 i przedszkoli, nauka zdalna bez wsparcia ze strony pa\u0144stwa,<\/li>\n
- interwencje ZNP ws. stworzenia procedur bezpiecze\u0144stwa, test\u00f3w na koronawirusa oraz szczepie\u0144 dla nauczycieli i pracownik\u00f3w, nale\u017cnego nauczycielom wynagrodzenia, dost\u0119pu do bezp\u0142atnego internetu, sprz\u0119tu do prowadzenia zdalnych lekcji,<\/li>\n
- \u201e21 edukacyjnych postulat\u00f3w ZNP na czas pandemii\u201d.<\/li>\n<\/ul>\n
2021 rok<\/strong><\/p>\n
\n
- kolejny rok pandemii \u2013 wnioski ZNP o szczepienia nauczycieli i pracownik\u00f3w,<\/li>\n
- protest przeciwko planom ministerstwa (wzrost pensum o 4 godziny, 8 dodatkowych, obowi\u0105zkowych godzin, likwidacja niekt\u00f3rych dodatk\u00f3w),<\/li>\n
- ZNP opracowuje projekt zak\u0142adaj\u0105cy powi\u0105zanie zarobk\u00f3w nauczycieli z przeci\u0119tnym wynagrodzeniem w gospodarce<\/li>\n
- Zbi\u00f3rka podpis\u00f3w pod obywatelskim projektem ZNP \u201eGodne p\u0142ace i wysoki presti\u017c nauczycieli\u201d<\/li>\n
- Obywatelski Kongres Edukacyjny ZNP w formule hybrydowej (21.07)<\/li>\n
- list otwarty do Prezydenta, Premiera i Parlamentarzyst\u00f3w z apelem o wstrzymanie niekorzystnych zmian planowanych przez ministra edukacji w ramach \u201elex Czarnek\u201d<\/li>\n
- manifestacja nauczycieli i pracownik\u00f3w o\u015bwiaty ZNP pod has\u0142em \u201eDo\u015b\u0107 arogancji i lekcewa\u017cenia!\u201d przed MEiN (9.10)<\/li>\n
- z\u0142o\u017cenie w Sejmie 250 tysi\u0119cy podpis\u00f3w pod obywatelsk\u0105 inicjatyw\u0105 ws. godnych p\u0142ac nauczycieli.<\/li>\n<\/ul>\n
2022 rok<\/strong><\/p>\n
\n
- ZNP sk\u0142ada w Sejmie i Senacie poprawki dotycz\u0105ce zwi\u0119kszenia p\u0142ac nauczycieli,<\/li>\n
- pierwsze czytanie w Sejmie obywatelskiego projektu ZNP \u201eGodne p\u0142ace i wysoki presti\u017c nauczycieli\u201d (9.02),<\/li>\n
- \u201eNadzwyczajna Rada Pedagogiczna nt. lex Czarnek\u201d \u2013 pikieta ZNP przed Pa\u0142acem Prezydenckim (22.02),<\/li>\n
- interwencje ZNP ws. niekorzystnych dla nauczycieli rozwi\u0105za\u0144 w nowym systemie podatkowym,<\/li>\n
- ZNP wnioskuje o wprowadzenie specjalnych rozwi\u0105za\u0144 dot. kszta\u0142cenia uchod\u017ac\u00f3w,<\/li>\n
- pogotowie protestacyjne od 1 wrze\u015bnia,<\/li>\n
- uruchomienie Miasteczka edukacyjnego w Warszawie \u2013 miejsca debat o koniecznych zmianach w edukacji od przedszkola po uczelnie (8 \u2013 14.10)<\/li>\n
- pikieta ZNP przed MEiN oraz przedstawienie postulat\u00f3w uczestnik\u00f3w Miasteczka edukacyjnego (15.10),<\/li>\n
- petycja ZNP ws. zawetowania ustawy lex Czarnek 2.0, apel ZNP do Prezydenta o zawetowanie lex Czarnek 2.0,<\/li>\n
- opracowanie konkretnych rozwi\u0105za\u0144 poprawiaj\u0105cych sytuacj\u0119 dzieci, wychowank\u00f3w, uczni\u00f3w, student\u00f3w, nauczycieli oraz pracownik\u00f3w edukacji \u201eEdukacja jest najwa\u017cniejsza \u2013 nasze rekomendacje\u201d,<\/li>\n
- wniosek ZNP o wyp\u0142acenie dodatku inflacyjnego.<\/li>\n<\/ul>\n
2023 rok<\/strong><\/p>\n
\n
- ZNP opracowuje projekt nowelizacji Karty Nauczyciela zwi\u0119kszaj\u0105cy p\u0142ace nauczycieli o 20 proc. Projekt ZNP popieraj\u0105 wszystkie partie opozycji demokratycznej (wsp\u00f3lna konferencja w Sejmie 31.03),<\/li>\n
- debaty edukacyjne w Krakowie i Katowicach,<\/li>\n
- pikieta ZNP przed gmachem MEiN (1.09),<\/li>\n
- kampania profrekwencyjna zach\u0119caj\u0105ca do udzia\u0142u w wyborach parlamentarnych,<\/li>\n
- debata ZNP o edukacji z kandydatami w wyborach parlamentarnych,<\/li>\n
- podpisanie przez ZNP \u201ePorozumienia na rzecz edukacji\u201d z 4 ugrupowaniami demokratycznej opozycji, w kt\u00f3rym partie zobowi\u0105zuj\u0105 si\u0119 m.in. do \u201epowi\u0105zania systemu wynagradzania ze \u015brednim wynagrodzeniem w gospodarce\u201d (9.10),<\/li>\n
- odmro\u017cenie obywatelskiego projektu p\u0142acowego ZNP \u201eGodne p\u0142ace i wysoki presti\u017c nauczycieli\u201d.<\/li>\n<\/ul>\n