{"id":1842,"date":"2024-05-01T09:24:33","date_gmt":"2024-05-01T07:24:33","guid":{"rendered":"https:\/\/nowy-targ.test.znp.edu.pl\/?p=1842"},"modified":"2024-05-06T09:26:49","modified_gmt":"2024-05-06T07:26:49","slug":"20-lat-w-unii-europejskiej","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/nowytarg.znp.edu.pl\/20-lat-w-unii-europejskiej\/","title":{"rendered":"20 lat w Unii Europejskiej"},"content":{"rendered":"
W 2024 roku obchodzimy 20. rocznic\u0119 przyst\u0105pienia Polski do UE. 1 maja 2004 r. Cypr, Czechy, Estonia, W\u0119gry, \u0141otwa, Litwa, Malta, Polska, S\u0142owacja i S\u0142owenia przyst\u0105pi\u0142y do Unii Europejskiej. By\u0142o to najwi\u0119ksze rozszerzenie w historii UE!<\/p>\n
Bilans dwudziestolecia Polski w UE jest bezdyskusyjnie dodatni! Edukacja poprawi\u0142a sytuacj\u0119 \u017cyciow\u0105 os\u00f3b kszta\u0142c\u0105cych si\u0119!<\/strong><\/p>\n Edukacja nale\u017cy do wy\u0142\u0105cznej kompetencji pa\u0144stw cz\u0142onkowskich (nie jest zaliczana do obszaru wsp\u00f3lnej polityki UE). Polscy nauczyciele:<\/p>\n Z okazji okr\u0105g\u0142ej rocznicy dokonujemy kr\u00f3tkiego podsumowania:<\/p>\n 1. Edukacja poprawi\u0142a sytuacj\u0119 \u017cyciow\u0105 os\u00f3b kszta\u0142c\u0105cych si\u0119<\/strong><\/p>\n \u201eEdukacja poprawia sytuacj\u0119 \u017cyciow\u0105 os\u00f3b kszta\u0142c\u0105cych si\u0119 \u2013 zw\u0142aszcza m\u0142odzie\u017cy \u2013 oraz umo\u017cliwia im aktywny i \u015bwiadomy udzia\u0142 w \u017cyciu spo\u0142ecznym. Innymi s\u0142owy, inwestycje w edukacj\u0119 s\u0105 inwestycjami w nasz\u0105 przysz\u0142o\u015b\u0107 \u2013 pisze w G\u0142osie Nauczycielskim Iliana Iwanowa, europejska komisarz ds. innowacji, bada\u0144 naukowych, kultury, edukacji i m\u0142odzie\u017cy. (\u2026) Europejski obszar edukacji oferuje \u015bcie\u017ck\u0119 wsp\u00f3\u0142pracy na wszystkich szczeblach, tzn. europejskim, krajowym i regionalnym, s\u0142u\u017c\u0105c poprawie jako\u015bci i zwi\u0119kszeniu r\u00f3wno\u015bci w edukacji. Jego celem jest rozw\u00f3j umiej\u0119tno\u015bci, motywowanie nauczycieli i wzmocnienie europejskiego szkolnictwa wy\u017cszego oraz jednoczesne wspieranie transformacji w kierunku ekologicznej i cyfrowej przysz\u0142o\u015bci.<\/p>\n G\u0142\u00f3wnym filarem europejskiego obszaru edukacji sta\u0142 si\u0119 program Erasmus+. Od czasu jego powstania w 1987 r. umo\u017cliwi\u0142 on udzia\u0142 w wymianie edukacyjnej 14 milionom os\u00f3b. Dane liczbowe dotycz\u0105ce Polski s\u0105 nie mniej imponuj\u0105ce: dofinansowali\u015bmy 2397 projekt\u00f3w kwot\u0105 200,8 mln euro; w projektach tych wzi\u0119\u0142o udzia\u0142 4 461 organizacji i zmobilizowa\u0142y one 90 632 osoby.<\/p>\n Obecnie wdra\u017cane s\u0105 r\u00f3wnie\u017c inne wa\u017cne elementy sk\u0142adowe europejskiego obszaru edukacji, takie jak akademie nauczycielskie Erasmus+ czy te\u017c zalecenia dotycz\u0105ce edukacji cyfrowej i umiej\u0119tno\u015bci cyfrowych przyj\u0119te niedawno przez pa\u0144stwa cz\u0142onkowskie UE. Inicjatywy te pomagaj\u0105 rz\u0105dom zapewnia\u0107 sprzyjaj\u0105ce w\u0142\u0105czeniu spo\u0142ecznemu i dost\u0119pne kszta\u0142cenie i szkolenie cyfrowe o wysokiej jako\u015bci. (\u2026)<\/p>\n Kolejnym niezwykle wa\u017cnym aspektem jest transnarodowa mobilno\u015b\u0107 edukacyjna, kt\u00f3ra podnosi poziom wiedzy, umiej\u0119tno\u015bci i kompetencji. Zwi\u0119ksza ona zar\u00f3wno szanse uczestnik\u00f3w na zatrudnienie, jak i ich zaanga\u017cowanie obywatelskie. Przedstawiony przez Komisj\u0119 w listopadzie wniosek legislacyjny \u201eEuropa w ruchu\u201d ma na celu pobudzenie mobilno\u015bci edukacyjnej, ze szczeg\u00f3lnym naciskiem na pomoc osobom, kt\u00f3re maj\u0105 mniejszy dost\u0119p do takich mo\u017cliwo\u015bci.<\/p>\n Patrz\u0105c w przysz\u0142o\u015b\u0107, jeste\u015bmy gotowi do uruchomienia nowej kluczowej inicjatywy: wsp\u00f3lnego europejskiego dyplomu. Dyplom ten zlikwiduje istniej\u0105ce jeszcze bariery dla mobilno\u015bci i pomo\u017ce pa\u0144stwom cz\u0142onkowskim okre\u015bli\u0107 warunki, od kt\u00f3rych zale\u017ce\u0107 b\u0119dzie sukces uniwersytet\u00f3w i student\u00f3w. Umo\u017cliwi on studentom branie udzia\u0142u we wsp\u00f3lnych programach edukacyjnych w ca\u0142ej UE i uzyskanie dyplomu potwierdzaj\u0105cego ich do\u015bwiadczenie mi\u0119dzynarodowe, doskona\u0142o\u015b\u0107 akademick\u0105, bieg\u0142o\u015b\u0107 j\u0119zykow\u0105 i zdolno\u015b\u0107 do adaptacji kulturowej, dzi\u0119ki kt\u00f3remu zainteresuj\u0105 si\u0119 nimi globalni pracodawcy\u201d. Iliana Iwanowa (pe\u0142ny tekst TUTAJ)<\/a><\/strong><\/span>.<\/strong><\/span><\/p>\n 2. Sytuacja finansowa polskich nauczycieli<\/strong><\/p>\n Analiza danych wskazuje, \u017ce nauczyciele w latach 2004 \u2013 2020 zarabiali znacz\u0105co mniej w por\u00f3wnaniu do specjalist\u00f3w z drugiej du\u017cej grupy zawodowej (nalez\u0105 do niej osoby pracuj\u0105ce w zawodach wymagaj\u0105cych wy\u017cszego wykszta\u0142cenia), zar\u00f3wno w sektorze prywatnym, jak i publicznym. W przypadku szk\u00f3\u0142 publicznych przeci\u0119tne wynagrodzenie utrzymywa\u0142o si\u0119 na poziomie oko\u0142o 87-90 proc. wynagrodzenia wzgl\u0119dem grupy drugiej w sektorze publicznym.<\/p>\n Wraz ze wzrostem wynagrodze\u0144 w gospodarce, r\u00f3\u017cnice absolutne mi\u0119dzy nauczycielami a pozosta\u0142ymi specjalistami z grupy drugiej stawa\u0142y si\u0119 z roku na rok coraz wi\u0119ksze, pocz\u0105wszy od 2012. W roku 2010, r\u00f3\u017cnica mi\u0119dzy wynagrodzeniem nauczycieli i profesjonalist\u00f3w z grupy drugiej by\u0142a najni\u017csza i wynios\u0142a oko\u0142o 500-700 z\u0142. W okresie p\u00f3\u017aniejszym coraz wi\u0119ksza r\u00f3\u017cnica dzieli\u0142a \u015brednie pensje nauczycieli i pracownik\u00f3w grupy drugiej. W 2018 roku (rok przed og\u00f3lnopolskim strajkiem nauczycieli) pedagodzy, decyduj\u0105c si\u0119 na zmian\u0119 zawodu na inny z grupy drugiej, mogliby oczekiwa\u0107 wzrostu pensji o oko\u0142o 1 200-1 400 z\u0142 miesi\u0119cznie (20-30 proc. \u015bredniej pensji nauczycieli). Gwa\u0142towny wzrost inflacji w 2022 roku znacz\u0105co obni\u017cy\u0142 warto\u015b\u0107 realn\u0105 wynagrodze\u0144 m.in. nauczycieli. Wy\u017csze ceny zmniejszaj\u0105 si\u0142\u0119 nabywcz\u0105 wynagrodze\u0144 pozostaj\u0105cych na podobnym poziomie nominalnym lub rosn\u0105cych wolniej ni\u017c ceny.<\/p>\n Wnioski:<\/p>\n Niewielka satysfakcja z pracy spowodowana wydarzeniami w ostatnich latach (deforma o\u015bwiaty, strajk i hejt, zamkni\u0119cie szk\u00f3\u0142 zwi\u0105zane z COVID19), w po\u0142\u0105czeniu z relatywnie niskimi p\u0142acami, wp\u0142ywaj\u0105 na malej\u0105ce zainteresowanie wyboru zawodu nauczyciela w\u015br\u00f3d os\u00f3b m\u0142odych.<\/p>\n <\/p>\n\n
\n
\n