{"id":688,"date":"2021-03-02T14:40:40","date_gmt":"2021-03-02T12:40:40","guid":{"rendered":"http:\/\/nowy-targ.test.znp.edu.pl\/?p=688"},"modified":"2021-03-02T14:55:42","modified_gmt":"2021-03-02T12:55:42","slug":"zagrozenia-wynikajace-z-opublikowanego-przez-mein-dokumentu-edukacja-dla-wszystkich","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/nowytarg.znp.edu.pl\/zagrozenia-wynikajace-z-opublikowanego-przez-mein-dokumentu-edukacja-dla-wszystkich\/","title":{"rendered":"Zagro\u017cenia wynikaj\u0105ce z opublikowanego przez MEiN dokumentu „Edukacja dla wszystkich”"},"content":{"rendered":"

Zagro\u017cenia wynikaj\u0105ce z opublikowanego przez MEiN dokumentu.\u00a0<\/strong><\/p>\n

\u201cEdukacja dla wszystkich \u2013 ramy rozwi\u0105za\u0144 legislacyjno- organizacyjnych na rzecz wysokiej jako\u015bci kszta\u0142cenia w\u0142\u0105czaj\u0105cego dla wszystkich os\u00f3b ucz\u0105cych si\u0119\u201d<\/strong><\/p>\n

    \n
  1. Projekt wymaga przebudowy architektonicznej zdecydowanej wi\u0119kszo\u015bci szk\u00f3\u0142. W Polsce ogromna liczba szk\u00f3\u0142 jest wielokondygnacyjna, tylko niewielka ich cz\u0119\u015b\u0107 jest bez barier. Czy zosta\u0142y policzone nak\u0142ady finansowe niezb\u0119dne do usuni\u0119cia barier architektonicznych w ka\u017cdej szkole? Kto\u00a0 sfinansuje\u00a0 w\u00a0 kr\u00f3tkim\u00a0 czasie\u00a0 niezb\u0119dne\u00a0 adaptacje?\u00a0 Konieczne\u00a0 s\u0105 zmiany zar\u00f3wno wewn\u0105trz szk\u00f3\u0142, zwi\u0105zane z wyodr\u0119bnieniem sal do terapii np. SI, sal relaksacyjnych, zmiany wygl\u0105du, wyposa\u017cenia, , jak i na zewn\u0105trz (miejsca parkingowe dla pojazd\u00f3w dla niepe\u0142nosprawnych, boiska szkolne). Szko\u0142a powinna by\u0107 gotowa do przyj\u0119cia dzieci z ka\u017cd\u0105 niepe\u0142nosprawno\u015bci\u0105.<\/li>\n<\/ol>\n
      \n
    1. Przygotowanie merytoryczne nauczycieli w szko\u0142ach og\u00f3lnodost\u0119pnych jest niewystarczaj\u0105ce. W szko\u0142ach specjalnych nauczyciel przedmiotu ma jednocze\u015bnie kwalifikacje pedagoga specjalnego okre\u015blonej specjalizacji. Nie jest mo\u017cliwe pozyskanie w kr\u00f3tkim czasie odpowiedniej liczby specjalist\u00f3w do pracy w ka\u017cdej szkole, a \u0142\u0105czenie przez nauczyciela etatu w kilku szko\u0142ach zosta\u0142o ju\u017c negatywnie zweryfikowane w przesz\u0142o\u015bci.<\/li>\n<\/ol>\n
        \n
      1. Bariery mentalne \u2013 rodzice uczni\u00f3w zdrowych cz\u0119sto nie s\u0105 wystarczaj\u0105co wyrozumiali dla zaburze\u0144 innych dzieci. Domagaj\u0105 si\u0119 ich usuni\u0119cia z klasy, organizuj\u0105 protesty nie posy\u0142aj\u0105c swoich dzieci do szko\u0142y lub przepisuj\u0105 do innej plac\u00f3wki. Konieczna jest d\u0142ugotrwa\u0142a kampania spo\u0142eczna, aby zmieni\u0107 postawy wobec niepe\u0142nosprawno\u015bci. Czy ma to si\u0119 odbi\u0107 na jako\u015bci kszta\u0142cenia dzieci bez deficyt\u00f3w?<\/li>\n<\/ol>\n
          \n
        1. Ju\u017c teraz w klasach og\u00f3lnodost\u0119pnych cz\u0119sto jest wi\u0119cej ni\u017c jedno dziecko z niepe\u0142nosprawno\u015bci\u0105. Jeden nauczyciel wspomagaj\u0105cy nie jest w stanie poradzi\u0107 sobie ze wsparciem. Dzieci trafiaj\u0105ce do oddzia\u0142\u00f3w og\u00f3lnodost\u0119pnych niejednokrotnie zak\u0142\u00f3caj\u0105 przebieg lekcji (jest to zwi\u0105zane z ich niepe\u0142nosprawno\u015bci\u0105) i wymagaj\u0105 pracy 1 na 1. Zak\u0142adana pomoc specjalistyczna jest niewystarczaj\u0105ca \u2013 na poziomie obecne wyst\u0119puj\u0105cym w szko\u0142ach og\u00f3lnodost\u0119pnych, ale tak\u017ce na poziomie planowanym w modelu.<\/li>\n<\/ol>\n
            \n
          1. Przera\u017caj\u0105ca jest ilo\u015b\u0107 dokumentacji specjalistycznej, kt\u00f3r\u0105 maj\u0105 opracowa\u0107 nauczyciele szk\u00f3\u0142 og\u00f3lnodost\u0119pnych, nie maj\u0105cy przygotowania specjalistycznego. Szko\u0142y specjalne s\u0105 przygotowane do pracy z okre\u015blon\u0105 niepe\u0142nosprawno\u015bci\u0105 i dysponuj\u0105 ogromn\u0105 wiedz\u0105, do\u015bwiadczeniem i gotowymi materia\u0142ami, na bazie kt\u00f3rych opracowuj\u0105 projekty dla konkretnego dziecka.<\/li>\n<\/ol>\n
              \n
            1. Za\u0142o\u017cenia projektu zak\u0142adaj\u0105 tworzenie nowych dokument\u00f3w dotycz\u0105cych pracy szko\u0142y, co poch\u0142onie wiele czasu i energii, kt\u00f3r\u0105 mo\u017cna spo\u017cytkowa\u0107 inaczej \u2013 dla dobra dzieci. Zaproponowane rozwi\u0105zanie zwi\u0119ksza zamiast zmniejsza\u0107 obci\u0105\u017cenia biurokratyczne nauczyciela i dyrektora, co b\u0119dzie rodzi\u0107 zrozumia\u0142y op\u00f3r nauczycieli przed wprowadzan\u0105 zmian\u0105.<\/li>\n<\/ol>\n
                \n
              1. Termin wprowadzania zmian \u2013 rok 2022 jest nierealny dla tak du\u017cej rewolucji edukacyjnej, a sama rewolucja \u2013 nieuzasadniona. U\u017cyte w opracowaniu argumenty s\u0105 bardzo og\u00f3lne i nie wskazuj\u0105 konkretnych powod\u00f3w tak daleko id\u0105cej zmiany. Ka\u017cda zmiana powinna wskazywa\u0107 na konkretne korzy\u015bci z niej wynikaj\u0105ce dla wszystkich jej uczestnik\u00f3w. Trudno znale\u017a\u0107 w dokumencie takie merytoryczne opracowanie, kt\u00f3re pozwoli nauczycielom i dyrektorom dostrzec odroczone korzy\u015bci dodatkowych obci\u0105\u017ce\u0144.<\/li>\n<\/ol>\n

                (opracowane na podstawie dokumentu
                \nZespo\u0142u Doradczego Dyrektor\u00f3w
                \nsamorz\u0105dowych szk\u00f3\u0142 podstawowych w Krakowie)<\/p>\n

                POZNAJ PE\u0141\u0143\u0104 TRE\u015a\u0106<\/strong> –\u00a0MEW Stanowisko Zespo\u0142u Doradczego Dyrektor\u00f3w Szk\u00f3\u0142 Podstawowych<\/a><\/p>\n

                \"Palkat-ZNP-reforma-edukacji-w\u0142\u0105czaj\u0105cej-2021\"<\/a><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

                Zagro\u017cenia wynikaj\u0105ce z opublikowanego przez MEiN dokumentu.\u00a0 \u201cEdukacja dla wszystkich \u2013 ramy rozwi\u0105za\u0144 legislacyjno- organizacyjnych na rzecz wysokiej jako\u015bci kszta\u0142cenia w\u0142\u0105czaj\u0105cego dla wszystkich os\u00f3b ucz\u0105cych si\u0119\u201d Projekt wymaga przebudowy architektonicznej zdecydowanej wi\u0119kszo\u015bci szk\u00f3\u0142. W Polsce ogromna liczba szk\u00f3\u0142 jest wielokondygnacyjna, tylko niewielka ich cz\u0119\u015b\u0107 jest bez barier. Czy zosta\u0142y policzone nak\u0142ady finansowe niezb\u0119dne do usuni\u0119cia […]<\/p>\n","protected":false},"author":178,"featured_media":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","sticky":false,"template":"","format":"standard","meta":{"ngg_post_thumbnail":0},"categories":[1],"tags":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/nowytarg.znp.edu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/688"}],"collection":[{"href":"https:\/\/nowytarg.znp.edu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts"}],"about":[{"href":"https:\/\/nowytarg.znp.edu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/post"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/nowytarg.znp.edu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/178"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/nowytarg.znp.edu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=688"}],"version-history":[{"count":6,"href":"https:\/\/nowytarg.znp.edu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/688\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":695,"href":"https:\/\/nowytarg.znp.edu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/posts\/688\/revisions\/695"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/nowytarg.znp.edu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=688"}],"wp:term":[{"taxonomy":"category","embeddable":true,"href":"https:\/\/nowytarg.znp.edu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/categories?post=688"},{"taxonomy":"post_tag","embeddable":true,"href":"https:\/\/nowytarg.znp.edu.pl\/wp-json\/wp\/v2\/tags?post=688"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}